بازگشایی مساجد تاریخی بازسازی شده در عربستان پس از ۶۰ سال
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۲۶۰۷۴
تعداد زیادی از مساجدی که بر اساس پروژه نوسازی مساجد تاریخی عربستان، بازسازی شدهاند درهای خود را به روی نمازگزاران باز کردند.
خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از «عرب نیوز»، درهای مساجد تاریخی بازسازی شده در عربستان پس از شش دهه به روی نمازگزاران باز شدند.
کار حفاظت از ساختمان ها در مناطق «مکه» و «الباحه» به عنوان بخشی از فاز اول پروژه نوسازی مساجد تاریخی عربستان به پایان رسیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر اساس این طرح 130 مسجد در سراسر عربستان به کمک شرکت هایی که در کار میراث های تاریخی تخصص دارند، احیاء شده و فعالیت های خود را از سر گرفته اند.
مساجد «جریر الباجیلی» و «سلیمان» در طائف و همچنین مساجد «الملاد»،«العطاویه» و «ظفیر» در «الباحه» پس از بازه زمانی حدود 40 تا 60 سال برای نمازگزاران بازگشایی شده اند.
مسجد «جریر الباجیلی» در دوران پیامبر اکرم (ص) به کمک «جریر بن عبدالله الباجیلی» ساخته شد و در میان قدیمی ترین مکان های عبادی در مکه قرار دارد.
این مسجد با مساحت 350 مترمربع به سبک معماری «الصراط » با استفاده از سنگ های نامنظم و با سقفی از چوب درخت عرعر و بتن، ساخته شده است.
مسجد «جریر الباجیلی» به عنوان یک محل ملاقات مورد استفاده قرار می گرفت که در آن افراد کار قضایی انجام می دادند، فتوا صادر و قراردادهای ازدواج را امضا می کردند و علاوه بر برگزاری سخنرانی و خطبه، اختلافات را برطرف می کردند.
مسجد «سلیمان» طائف هم 390 مترمربع مساحت دارد و یکی از تاریخی ترین بناها در این منطقه به شمار می آید.
اطلاعات تاریخی حاکی از آن است که پیامبر اکرم (ص) هنگام بازگشت از دیدار عموهایش در بنی سعد از همراهانش خواست در محوطه ای که سلیمان پیامبر در آن اردو زده بود، بایستند.
این مسجد به محلی برای آموزش در این منطقه تبدیل شد اما بعداً متروکه شد و مورد غفلت قرار گرفت.
یکی از سه مسجد بازسازی شده در «الباحه»، مسجد «الملاد» با ظرفیت پذیرایی از 34 نمازگزار است که در روستایی به همین نام واقع شده است.
تنها مسجد «الملاد» به یک مرکز فرهنگی و آموزشی برای مردم محلی تبدیل شد که در آن نوشتن را یاد گرفتند، قرآن را مطالعه و در دوره ها و سخنرانی ها شرکت کردند.
مسجد بزرگتر العطاویله می تواند تا 130 نمازگزار را در خود جای دهد و 327 مترمربع مساحت دارد كه به سبک معماری «الصراط» ساخته شده است.
«العطاویه» تنها مسجدی در شهر بود كه نماز جمعه در آن برگزار می شد.
مسجد «الظفیر» هم 245 مترمربع مساحت دارد و می تواند 88 نمازگزار را در خود جای دهد.
این مسجد هم مرکزی برای آموزش و نشست میان ساکنان این شهر و روستاهای اطراف بود.
پایان پیام/7
منبع: شبستان
کلیدواژه: شهادت سردار سلیمانی سردار سلیمانی مسجد مسجد فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد طرح ملی فهما طرح ملی فهما سقوط هواپیمای اوکراینی مساجد جهان مساجد تاریخی عربستان بازسازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۶۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیبشناسانه»
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، این کتاب یکی از دستاوردهای اولین «همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران» است که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است.
کتاب «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیبشناسانه» با تأکید بر اینکه مساجد بهعنوان مراکز سنتی تبلیغات و ارتباطات، جایگاه خاص و ظرفیت گستردهای برای تبلیغات دینی دارند، تلاش میکند در پژوهشی آسیبشناسانه عوامل اختلال در کارکرد تبلیغی مساجد را شناسایی و در نهایت، راهکارهایی برای برطرف شدن آنها ارائه کند.
پژوهشگر در این اثر تلاش میکند به این سوالات پاسخ دهد که آیا مساجد موجود دارای ظرفیت کافی (فضا، تجهیزات و...) برای اجرای امور تبلیغی هستند؟ چه مشکلات و کمبودهایی در مساجد بر سر راه اجرای تبلیغ دینی وجود دارد؟ مشکلات و کمبودهای موجود چه اختلالاتی را در امر تبلیغ دینی و اثربخشی آن به وجود آورده است؟ برای رفع آسیبهای موجود در امر تبلیغ دینی مساجد، چه اقداماتی باید صورت پذیرد؟
در همین راستا از طریق مطالعۀ منابع مکتوب و مصاحبه با ائمۀ جماعت و دستاندرکاران و فعالان مساجد و نظرسنجی از نمازگزاران و بررسی چهار مسجد انتخابی، ابتدا وضعیت مطلوب و موجود مساجد را مشخص و سپس از مقایسۀ این دو، آسیبهای تبلیغات دینی در مساجد را شناسایی میکند.
در این پژوهش، مشکلات و کمبودهای موجود بر سر راه تبلیغات دینی مساجد، در ۶ دسته و شاخصهای متعدد «برنامهها و فعالیتهای مختلف با هدف تبلیغ دینی در مساجد»، «روشها و ابزار و امکانات تبلیغی در مساجد»، «نحوۀ برقراری ارتباط بین مسئولان مساجد و مردم»، «نقش امام جماعت در تبلیغ دینی مساجد»، «نقش خادم مسجد در تبلیغ دینی» قرار گرفته است. وجود آسیب در هریک از شاخصها، بهنسبت اولویت و اهمیت آن، پیامدهای متفاوتی دارد که همۀ پیامدها در نهایت به شکست خوردن تبلیغات مساجد در رسیدن به اهداف منجر میشود.
مطابق نتایج حاصل از مصاحبه با امامان جماعت و اعضای هیئتامنا و فعالان ۴ مسجدِ مورد مطالعه در این اثر، بزرگترین آسیب در تبلیغات دینی در مساجد، موازیکاری در سازمانهای مرتبط با امور مساجد، نبودِ برنامۀ تبلیغی مفید و افراد اجراکنندۀ آن و نبودِ امکانات و ابزارهای لازم برای پاسخگویی به نیازهاست. اختلاف سلیقه بین کارگزاران مسجد و کاهش بازدهی مسجد، دخیلنکردن جوانها در امور مساجد و انتخابنکردن موضوعات تبلیغی متناسب با جوانان، نبود کانال ارتباطی بین دانشمندان و علمای بنام با مسجد، اختصاص ندادن بودجۀ لازم برای تبلیغات دینی در مساجد، مسئلۀ خرافات و مستند نبودن سخنرانیها و مداحیها در هیئتها به روایات و قرآن و تاریخ معتبر، نشناختن تهدیدها و ابتلائات اجتماعی توسط مسئولان مسجد، بهویژه روحانیان، عدم استفاده از امکانات و روشهای مختلف صحیح و مثمر مانند دیگر ادیان در استفاده روزانه از انواع کتاب، نرمافزارهای مختلف، بروشورهای تبلیغی، برگزاری اردوهای متعدد و استفاده از روشهای نادرست و اجراهای ناقص که باعث راندهشدن افراد از دین میشود، از دیگر آسیبهایی است که به آن اشاره شده است.
پژوهشگر در فصل پایانی به برآیندی کلی از مصاحبهها میرسد و برخی از اختلالات و پیامدهای ناشی از کمبودها و آسیبهای تبلیغات دینی در مساجد را برمیشمارد که عبارتاند از: مؤثر نبودن تبلیغات دینی مساجد علیرغم تلاشهای متعدد، بهسبب نادرست یا ناقص بودن تلاشها و گامهای برداشتهشده؛ هدر رفتن وقت و انرژی و بودجههای صرفشده در فعالیتهایی که ناقص اجرا شدهاند؛ شکست خوردن تبلیغات دینی ضعیف ما در مقابل تبلیغات قدرتمند دشمنان در جذب مخاطبان و گرایش مخاطبان به تبلیغات و رسانههای بیگانه؛ جذب نشدن قشرهای مختلف به مسجد و بهتبع آن، کاهش جمعیت مساجد و از دست دادن بخش وسیعی از مخاطبان تبلیغات دینی؛ زده و فراری شدن افراد مختلف بهویژه قشر حساس نوجوان و جوان از دین و مسجد بهخاطر رفتارهای نادرست برخی افراد؛ مخاطب دائمی و ماندگار نشدن افراد بهویژه جوانان بهعنوان آیندهسازان مملکت در مسجد.
قربانیان در پایان برای رفع آسیبهای تبلیغات دینی مساجد، پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی ارائه میدهد که تشکیل شورای طرح و برنامهریزی قوی و کارآمد با حضور کارشناسان خبرۀ حوزه و دانشگاه؛ تعیین راهبرد و اهداف و سیاستهای اجرایی و برنامهای برای مسجد؛ تدوین طرح و برنامۀ درازمدت، میانمدت و کوتاهمدت برای تبلیغات دینی مساجد؛ ایجاد مرکز قوی پژوهشی و تحقیقاتی ملی و بینالمللی ویژۀ مساجد؛ تهیۀ طرح ساماندهی مساجد کشور؛ تعدیل و ساماندهی تعدد مراکز دخیل در امور مساجد؛ تهیۀ بانک اطلاعات مساجد کشور؛ حذف نهادهای متعدد دینی که فعالیتهای موازی با مساجد انجام میدهند، از آن جملهاند.
همایش علمی- پژوهشی «مسجد و نظم اجتماعی در ایران» با توجه به راهبرد «نهضت بازگشت به مسجد» بهعنوان محور اصلی برنامه تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با همکاری مراکز علمی و دستگاههای فرهنگی در گستره ملی در تاریخهای ۱۹ و ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد. آیین اختتامیه این همایش چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تهران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/